Módszertan - Hogyan építsd be az óráidba az EcoSim szimulációt?

Bevezető

Nézzük meg, hogyan építheted be az EcoSim Edu Üzleti Szimulációt az óráidba!  

Olyan könnyen kezelhető eszközt, online oktatási szoftvert adunk kezedbe, mely tapasztalataink szerint már az első alkalmazásnál érezhetően színesíti az oktatást.  

A kiválasztott szimuláció ismertető anyagainak áttanulmányozását követően, már beregisztrált és oktatói licenccel rendelkező felhasználóként hozzáláthatsz a szimuláció gyakorlati alkalmazásához!

Órai integráció

A sikeres szimulációs oktatás megkezdéséhez a következő lépések követését ajánljuk.

  1. Ismerd meg átfogóan a szimulációt! Oktatóként fontos, hogy a hallgatók felé magabiztosan képviseld a szimulációs eszközt, melynek megismeréséhez indíts belső próbakurzust, akár az oktató kollégákkal. A kurzusindítás egyszerű technikai lépéseit az oktatói segédletünkben találod. Javasoljuk, hogy legalább 2-3 döntési kört játssz a szimulációval, annak érdekében, hogy megtapasztald, amit a diákok is fognak és otthonosan kiismerd magad a szimulációs felületen.
  2. Koncepcióalkotás. Az oktatói próbakurzus alatt tapasztaltak alapján kialakul az elképzelésed, hogy miképpen integráld az oktatott tantárgy tanmenetébe a szimulációt! Például az elméleti ismeretek megszerzése és a szakmai fogalmak tisztázását követően 1 hónapos online házifeladatként, vagy 2 napos élő, összevont sprint formájában alkalmazod a szimulációt, melynek végén stratégiai prezentációt tartanak. További ötletekért és bevált módszerekért nézd meg esettanulmányainkat arról, hogy mások miként használják szimulációinkat!
  3. Kurzus beállítás. A koncepció véglegesítését követő lépés a szimulációs kurzus beállítása. Az időzítés meghatározásánál érdemes figyelembe venni a diákok terhelhetőségét, az iskolai eseményeket, szüneteket. Javasoljuk, hogy két döntési periódus között hagyj időt az eredmények áttekintésére. A szimulációban számos teljesítménymutatót találsz, ezeket együttesen is be lehet vonni az értékelésbe, melyek eredményességi indexként összetett stratégiára késztetik a résztvevőket (például piaci részesedés, minőség és profitabilitás is számít az értékelésben).
  4. A diákok feladatainak ismertetése. Az elvárások, az értékelés módja és az időzítés világos kommunikációja fontos a diákok motivációja szempontjából is. Érdemes a Start prezentációt is bemutatni a résztvevőknek, az órához kapcsolódó kiegészítésekkel.
  5. Próbaforduló a diákoknak. A diákok leghatékonyabb bevezetése a szimulációba a próbaforduló.  Ez a szimulációhoz kapcsolódó anyagok és a Start prezentáció tartalmának gyakorlati alkalmazása, megértése, valamint a szimulációs stratégiák miatt fontos és hasznos. Az optimális a 2 döntési kör, de 1 körös próbaforduló is alkalmas a diákok betanítására.
  6. Éles forduló(k). A próbafordulót követően az éles fordulót 4-8 döntési körrel érdemes elindítani, ezalatt a stratégiák kiforrnak és van lehetősége a résztvevőknek jelentős irányváltások végrehajtására is. A legtöbb szimulációban szereplő projektdöntések kifutásához is hasznos legalább 4 döntési kört betervezni. Versenyszituációs alkalmazásnál több éles forduló indításával megvalósulhat a selejtező (mindenki részt vesz), valamint a döntő (a legsikeresebb csapatok, pl. piacgyőztesek, jutnak tovább).
  7. Visszajelzések a szimuláció közben. Nagyon tanulságos a szimuláció részeredményeinek elemzése, érdemes időt szakítani rá, ehhez az EcoSim Edu rendszer elemzésgrafikonjai kiváló segédeszközök. Fontos a játék közben feltett kérdések megválaszolása, ez a megértést és a teljesítményt pozitívan befolyásolja. A résztvevők akár egymást is segíthetik, ehhez az iskola bevált kommunikációs csatornáit javasoljuk alkalmazni.
  8. Értékelés. Az előre kihirdetett értékelési szempontok és a kiegészítő feladatok megoldása alapján kapott pontszám, érdemjegy mellett hasznos általános vagy személyre szabott értékelést is adni a szimulációs teljesítményről.

A szimulációs program gazdagítása

Az üzleti szimulációt az oktató bátran kiegészítheti különböző, a szimulációhoz kapcsolódó feladatokkal. Íme néhány jól bevált példa.

  • Üzleti terv, stratégia elkészítése a szimuláció idejére. Ezek önmagukban is kiértékelhetőek, azonban elkészítésük csak a játékkal való előzetes megismerkedés a próbaforduló után várható el.
  • Tesztforduló elemzés. A tét nélküli teszt szimuláció közös kielemzése, a jó gyakorlatok feltárása, megosztása, benchmarking.
  • Prezentáció. A diáktársak és az oktató, mint „részvényesek” előtt prezentáció a szimuláció során alkalmazott stratégiáról és az elért eredményekről.
  • Tárgyalástechnika. Ez megoldható például úgy, hogy a döntések meghozatala előtt a résztvevő csapatoknak tárgyalniuk kell a „szakszervezetekkel” (akiket a játékvezetők vagy más tanulók képviselhetnek) bérekről, illetve a periódusonként elbocsátható létszámokról.
  • Döntéselőkészítés, megtérülési számítások. A termékfejlesztési, beruházási és szervezetfejlesztési projektek, lehetőségek kielemzése. Például érdekes kérdés lehet, hogy megéri-e beruházni új termékek kifejlesztésébe, és ha igen, akkor melyekbe és mikor. Erre a játék hosszától (a lejátszott periódusok számától) függően más és más lehet a válasz.
  • Marketing terv. A szimulációban a promócióra szánt költség(ek)en alapuló, kidolgozott marketing stratégia bemutatása, akár a szlogenek, hirdetési anyagok legyártásáig.
  • Jövőbeli tervek, befektetőjelölteknek. A szimuláció végén a résztvevők bemutatják elképzeléseiket, terveiket, jövőbeli stratégiájukat egy elképzelt befektetőjelöltnek (aki lehet az oktató és a diáktársak, vagy meghívott üzletember is).

Az EcoSim Edu üzlet szimulációs rendszer játékos szakmai verseny levezetésére is alkalmas, mely kiváló marketing eszköz lehet az oktatási intézményed népszerűsítésére, a tehetséges diákok bevonzására. Tanulmányi versenyen történő alkalmazáshoz egyedi, tanácsadással egybekötött hozzájárulást kérj a Kapcsolat oldalon kollégáinktól!