GearBike - Advanced Retail

A szimuláció során a játékosok egy kerékpár áruház irányítását vehetik át, melyben az üzleti döntéseiket modellezük le egy teljes negyedéven keresztül. A szimulációban a játékosok 6 különböző terméket értékesítésének, valamint lehetőségük nyílik az e-bike gyártást saját kézbe venni, ezzel a kereskedő profil mellett felehetnek egy gyártási vonalat is. 

A szimuláció egyrészt az üzleti döntések fejlesztésére koncentrál, másrész olyan együttműködési lehetőséget kínál a játékosoknak a közvetlen piaci versenytársakkal, mellyel egy új marketing csatornát is megnyithatnak üzletük hírnevének öregbítése céljából.

Az GearBike, mint közgazdasági szimuláció, kifejezetten épít a piaci mechanizmusokra. A játékban jelentősége van, hogy ki, melyik piacon helyezkedik el, illetve, hogy ezek a piacok hány csapatot tartalmaznak. A jobb ajánlattal (magasabb minőség; alacsony ár stb.) rendelkező csapatok elnyerhetik a közvetlen versenytársaiktól a vásárlóik egy részét, ezzel nagyon piaci részesedést realizálhatnak. 

A GearBike szimulációs szoftver működése röviden:

A diákok egyéni vagy több fős csapatokat alkotva veszik át a szoftver által modellezett virtuális bicikli bolt vezetését.

A virtuális bolt negyedéves periódusokra vonatkozó stratégiai döntések meghozatalával irányítják. A döntések eredményeiről írásos jelentést ad a szoftver, ezenkívül a főbb mutatókat (profit, Cash flow, forgalom…) grafikonon is ábrázolja a program.

szoftver beállításai széleskörűen változtathatók a kereslet, a beszerzési árak, bérrugalmasság, hitelfeltételek és számos további tényező esetében.

A szoftver akár 8 periódust, azaz 8 virtuális negyedévet  is képes modellezni.

A játék célja a felületen definiált végső pontszám maximalizálása, a pontlevonások minimalizálása mellett. Pontlevonást jár, például, ha az üzlethelyiség, raktárak kihasználtsága meghaladja a 100%-ot, ha túlterheljük a munkavállalókat vagy ha túl nagy folyószámla hitelállománnyal rendelkezünk.

A döntések:

Értékesítés: A szimulációban 6 különböző terméket értékesítünk, mind a hat terméket különböző preferenciaösszetétel (ár, marketing, házhozszállítás, szerviz, konzultáció, minőség) alapján választják a vásárlók.

HR: Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű terméket tudjon a vállalat értékesíteni, fontos feladat az élőmunka pontos megtervezése és allokálása. Ehhez a szimulációban két különböző munkakört definiálunk.

Minőség: A játékban definiálunk e-bike termékminőséget is, azonban a játékosok erre csak indirekten lehetnek hatással. A minőséget két tényező befolyásolja: a felhasznált nyersanyagok minősége és a dolgozók képzettsége, a termékek végső minőségét ennek a kettőnek a súlyozott átlaga adja meg.

Infrastruktúra: fontos szempont az üzlethelység mérete, berendezések és raktározás megoldottsága. Ezekre a játékosoknak mind döntést kell hozni.

Projekt: A játékon belül fontos szerepet kapnak a projektek, amelyek hatásaikkal jelentős befolyással vannak a vállalat teljesítményére, de finanszírozást is igényelnek. Ezekkel lehetőség nyílik hatékonyabbá és egyedibbé formálni a vállalatot és termékeit. Jelenleg a játékosok 4 különböző projekt közül választhatnak.

A játék előnyei és tanulási pontjai:

A program alapvető gazdasági tevékenységektől, vagyis a vállalat irányításából származó legfontosabb stratégiai pontoktól egészen speciális helyzetekig bemutatja a menedzsment döntések sokszínűségét.

A szimuláció megfelelően összetett ahhoz, hogy a játékosok elméleti ismereteit átültesse a gyakorlatba, de akár elsőéves hallgatók számára is hasznos és élvezetes, szemléletformáló kiegészítő segítség lehet az elméleti tanagyag elsajátítása mellett.

Bemutatja az összefüggéseket a hagyományos gazdasági döntések és a cég eredményessége között.

Az együttműködéssel javul a tárgyalóképesség is.

Mivel a résztvevőknek ki kell szűrni a megfelelő adatokat a különböző pénzügyi és kereskedelmi beszámolókból (mérleg, eredménykimutatás, cash-flow, piackutatási jelentés), a játék jelentős mértékben próbára teszi és fejleszti az elemzési készségeket.

A fentiekből kifolyólag az életben oly fontos csapatmunka eredményes megvalósítása elengedhetetlen a játékban való sikeres szerepléshez.

Preferenciák:

Budapesti Gazdasági Egyetem

26. Diák Menedzsment Bajnokság https://www.diakverseny.hu/