Factory - Production Management

A Factory szimulációban a résztvevő csapatok egy virtuális mezőgazdasági gépgyár irányítását veszik kezükbe, mint termelésért felelős menedzsment csapat. Adatokat kell elemezni, döntéseket hozni, illetve optimalizálni. Cél a gyár eredményes és hatékony működtetése, és az eredményességi index maximalizálása.

A szimuláció egy vágóasztalokat, trélereket és egyéb kombájn alkatrészeket gyártó és leszállító vállalat működését modellezi. A vállalat egy nemzetközi konszern része, de az eredményes működésért és döntéseiért önállóan felelős, független gazdasági egység. A késztermékeket, amit le kell gyártani, a vállalati konszern rendeli meg. Mivel vállalaton belül szállítjuk le a termékeket, ezért az árakat az anyavállalat határozza meg.

Az Eredményességi indexnek része az Eredménytartalék, Termelési terv, Teljesítés, Átlagos minőség, valamint nem megfelelő működés esetén a Büntetőpontok.

A Factory szimulációs szoftver működése röviden:

A diákok egyéni vagy több fős csapatokat alkotva veszik át a szoftver által modellezett virtuális cég vezetését.

A virtuális vállalatot éves periódusokra vonatkozó stratégiai döntések meghozatalával irányítják. A döntések eredményeiről írásos jelentést ad a szoftver, ezenkívül a főbb mutatókat (profit, Cash flow, forgalom…) grafikonon is ábrázolja a program.

A szoftver akár 8 periódust, azaz 8 virtuális évet is képes modellezni fordulónkként.

A szimulációban a sikeres működést több tényező együttes vizsgálatával értékeljük: profitabilitás, minőség, termelési terv teljesítés, megrendelések teljesítése.

A döntések:

Termelés: A játék legfontosabb területe. A termelési tényezők beállítása, úgymint nyersanyag, dolgozók, gépek, valamint üzemcsarnok, műszakszám/túlóra beállítása.

HR: A vállalat működéshez elégethetetlen az emberi erőforrás, külön kell stratégiai döntéseket hoznod a termelőmunkásokra, mérnökökre, logisztikusokra és kutatókra.

Beruházás: Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű terméket tudjunk előállítani, szükségünk van a megfelelő technikai háttérre. Ezt a ingatlanok, műszaki berendezések, járművek és raktárak pontos megtervezésével tudjuk biztosítani. Ezen a területen lehetőség van beruházásra, valamint bérlésre is, a játékosok feladata eldönteni, hogy melyik opciót milyen mértékben alkalmazzák.

K+F: A kutatás és fejlesztés elengedhetetlen egy termelő cég életében, ezért erre a szimulációban is nagy hangsúlyt fektetünk. Minőségi faktorok: Nyersanyag átlagos minősége, mérnök képzettség, K+F szint.

Projektek: ezek elindításával specializálhatod, modernizálhatod a vállalatodat a hatékonyabb működés érdekében. Jelenleg 4 projekt közül válogathatsz.

A játék előnyei és tanulási pontjai:

A program lehetőséget ad arra, hogy az alapvető termelésmenedzsment ismereteket a szimuláció résztvevői gyakorlatias módon alkalmazzák, és betekintést nyerjenek a gyártás és irányítás stratégiai kérdéseibe.

A program felépítése segít a gazdasági és műszaki tanulmányokat hallgató diákok ismereteinek szintetizálásában és a gyakorlatba történő átültetésében.

A Factory számos tényező együttes működtetését kívánja meg, ahogyan ez a való világot általában jellemzi. A körültekintő, gondos tervezés a játék során is nélkülözhetetlen.

Mivel a résztvevőknek ki kell szűrni a megfelelő adatokat a különböző pénzügyi és termelési, értékesítési beszámolókból (mérleg, eredménykimutatás, cash-flow, piackutatási előrejelzés), a játék jelentős mértékben próbára teszi és fejleszti az elemzési készségeket.

A fentiekből kifolyólag az életben oly fontos csapatmunka eredményes megvalósítása itt is elengedhetetlen a játékban való sikeres szerepléshez.

Referenciák:

Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem
CLAAS UniTech Inside
CLAAS UniTech Mérnökverseny