Engine - Production Management

A játék egy elektromos járművekhez motorokat gyártó, és azokat értékesítő vállalat működését modellezi. A vállalat egy nemzetközi konszern része, de az eredményes működésért és döntéseiért önállóan felelős, független gazdasági egység. A motorokat a világ számos pontján - szintén a konszern tulajdonában álló - autógyárak veszik meg.

Az értékesítésben ez természetesen egyfajta biztonságot jelent, ugyanakkor a kereskedelmi kondíciókban a mozgástér kisebb. A világgazdasági helyzet jónak mondható, az autóvásárlások (ami végső soron a motorok iránti keresletet is meghatározza) világszerte jól mennek, ez jó piacot jelent a vállalat vevőinek, az autó-összeszerelőknek is. A diákoknak látványos kereslet előrejelzési diagramot is van lehetőségük vásárolni.

Az ország, ahol a gyár működik, egy gazdaságilag közepesen fejlett ország. Mivel a cég vámszabadterületen működik, ezért az elszámolásokat (minden elszámolást) nemzetközi pénzegységben, World Currency Unit-ban (WCU) tartjuk nyilván. A játékot projektek is színesítik. Ilyen elindítható projekt például az adminisztráció-, a raktár szolgáltatás-, az IT rendszer outsourcing-ja, vagy a just in time készletgazdálkodási program bevezetése, stb.

Az Engine szimulációs szoftver működése röviden:

A diákok egyéni vagy több fős csapatokat alkotva veszik át a szoftver által modellezett virtuális cég vezetését.

A virtuális vállalatot éves periódusokra vonatkozó stratégiai döntések meghozatalával irányítják. A döntések eredményeiről a írásos jelentést ad a szoftver, ezenkívül a főbb mutatókat (profit, Cash flow, forgalom…) grafikonon is ábrázolja a program.

szoftver beállításai széleskörűen változtathatók a kereslet, a beszerzési árak, bérrugalmasság, hitelfeltételek és számos további tényező esetében.

A szoftver akár 10 periódust, azaz 10 virtuális évet is képes modellezni.

Az értékeléshez mi a szimulációban található, összetett, eredményességi indexet javasoljuk, azonban a kurzusvezető természetesen dönthet egyéb értékelési indikátorok bevonása mellett is, hiszen számos mutató mentén értékeljük a teljesítményt.

A döntések:

A játék során a főbb vállalati területek és a meghozandó döntések három fő kategóriába sorolhatók:

Termelés / beruházás: A játék legfontosabb területe. A termelési tényezők beállítása, úgymint nyersanyag, dolgozók, gépek, valamint üzemcsarnok, műszakszám/túlóra beállítása.

HR: A vállalat működéshez elégethetetlen az emberi erőforrás, külön kell stratégiai döntéseket hoznod a termelő munkásokra, mérnökökre, logisztikusokra és kutatókra.

Projektek: ezek elindításával specializálhatod, modernizálhatod a vállalatodat a hatékonyabb működés érdekében. Jelenleg 8 projekt közül válogathatsz.

Pénzügyek: A működés finanszírozásához szükséges hiteldöntések, a likviditás biztosítása.

A játék előnyei és tanulási pontjai:

A program lehetőséget ad arra, hogy az alapvető termelésmenedzsment ismereteket a szimuláció résztvevői gyakorlatias módon alkalmazzák, és betekintést nyerjenek a gyártás és irányítás stratégiai kérdéseibe.

A program felépítése segít a gazdasági és/vagy műszaki tanulmányokat hallgató diákok ismereteinek szintetizálásában és a gyakorlatba történő átültetésében.

Az Engine számos tényező együttes működtetését kívánja meg, ahogyan ez a való világot általában jellemzi. A körültekintő, gondos tervezés ezen játék során is nélkülözhetetlen.

Mivel a résztvevőknek ki kell szűrni a megfelelő adatokat a különböző pénzügyi és termelési, értékesítési beszámolókból (mérleg, eredménykimutatás, cash-flow, piackutatási előrejelzés), a játék jelentős mértékben próbára teszi és fejleszti az elemzési készségeket.

A fentiekből kifolyólag az életben oly fontos csapatmunka eredményes megvalósítása itt is elengedhetetlen a játékban való sikeres szerepléshez.

Referenciák:

Budapesti Műszaki Egyetem - Magyarország

Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem - Erdély

University of the Isthmus - Guatemala

A programaz ALTEO Energy Challenge diákversenyen már bizonyította hatékonyságát.